یا مهدی عجل علی ظهورک

خوبی های را به اشتراک بگذارید

یا مهدی عجل علی ظهورک

خوبی های را به اشتراک بگذارید

  • ۰
  • ۰

اصل خدامحوری در اخلاق سیاسی

یکی از اصول بنیادین در اخلاق سیاسی ، خدامحورى است. براى رسیدن انسان به کمال ، نظام تشریع و قانون‏گذارى متناسب با تکوین و آفرینش وضع شده ، مسیر و برنامه زندگى انسان ، پیش از تولد تا بعد از مرگ به طور کامل و دقیق مشخص شده است و انسان مکلف شده که براى رسیدن به هدف خلقت، تنها در چارچوب همین مسیر و برنامه‏حرکت نماید ؛ یعنى فقط از احکام و دستورات الهى اطاعت کند؛ زیرا اطاعت و حرکت در مسیر دیگر جز انحراف انسان و سقوط از انسانیت نتیجه‏اى در برنخواهد داشت[1]؛ به همین دلیل،خداوند به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم دستور مى‏دهد از وحى الهى پیروى کند و از آراى دیگران روى برتابد : « و در میان آنها (اهل کتاب) طبق آنچه خداوند نازل کرده، داورى کن! و از هوسهاى آنان پیروى مکن[2]» .

در آیات دیگر، خداوند کسانى را که بر خلاف آنچه از جانب وحى نازل شده است حکم مى‏کنند، کافر و فاسق و ظالم مى‏خواند[3]. در آیات دیگرى خداوند متعال اشاره فرموده که مردم باید اختلافات خویش را با رجوع به کتاب و احکام الهى حل و فصل کنند[4].توحید و خدامحورى، محور اصلى همه اندیشه‏های اسلام است. هدف اصلى همه پیامبران الهى توحید است. راز نخست، در تکوین آفرینش و تشریع قوانین الهى عبودیت خداست. از نگاه اسلام، توحید زیر بناى همه چیز است. توحید تنها یک طرز تفکر نیست که روشى براى زندگى کردن هم هست . توحید و خدامحوری­ آنقدر اهمیت دارد که خداوند به پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم امر می کند که : «بگو: نماز من و قربانى من و زندگى من و مرگ من براى خدا آن پروردگار جهانیان است او را شریکى نیست. به من چنین امر شده است، و من از نخستین مسلمانانم[5]» .

توحید به معناى واقعى‏اش در زمان پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله وسلم جریان داشت. در آن روزگار، توحید استخوان ­بندى نظام موجود و محور همه روابط اجتماعى،اقتصادى و سیاسى به شمار مى‏رفت . چنین بود که جامعه اسلامى رو به پیشرفت داشت. متأسفانه در عصرهای بعد، توحید به یک مسئله کلامى صرف با ریزه‏کارى‏هاى فراوان تبدیل شد و از صحنه عملى جامعه، جز در مواقعى اندک کنار رفت و چنین بود که انحطاط جوامع اسلامى آغاز شد[6]. اگرجامعه اسلامی خواهان بازگشت به عزت زمان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم است باید اصل و اساس همه کاری­های خود را خدا قرار دهد که فقط در این صورت است که می­تواند به هدف خود دست یابد . این است که خدای متعال در قرآن می­فرماید : « و هر کس که از یاد من اعراض کند ، زندگیش تنگ شود و در روز قیامت نابینا محشورش سازیم[7]».

کسی که در وادی اداره جامعه و مسائل سیاسی قدم می‌گذارد و می‌خواهد به مردم خدمت کند، باید در هر شرایطی خدا باور و خدامحور باشد؛ چون قدرت و ریاست به طور طبیعی، غرورآفرین است از این‌رو، سیاستمداران بیش از دیگران در معرض لغزش و سقوط قرار دارند. یاد خدا است که همواره انسان را در این لغزشگاه‌ها و خطرات حفظ می‌‌کند.حضرت علی علیه السلام بدین دلیل، در نامه خود به مالک اشتر فرمان می‌‌دهند:

«به او فرمان مى‏دهد که: خدا را با دل و دست و زبان یارى کند، زیرا خداوند پیروزى کسى را تضمین کند که او را یارى دهد، و بزرگ دارد آن کس را که او را بزرگ شمارد[8]» .

خدامحوری آثار متعددی همچون آرامش دهنده روح و روان و پشتوانه فضایل اخلاقی است و از نظر اجتماعی،ضامن اجرای قانون ، عدالت و حفظ حقوق افراد در برابر یکدیگر است [9]و از طرف دیگر موجب اخلاص در عمل، دوری از گناه و قرب الی الله می­شود که هر یک به لحاظ تربیتی بسیار مهم است؛ زیرا هدف عالی در تربیت اسلامی‌ رسیدن به مقام قرب الهی می‌باشد و باید تمام فعالیت‌های مربیان در این زمینه صورت گیرد. بدین روی، سیاستمداران نظام اسلامی‌ باید به گونه‌ای تربیت شوند که ویژگی خداباوری در قلب و روح آنان رسوخ کند تا تمام کارها و اعمالشان براساس خدامحوری انجام گیرد[10].

 


1-   مهدی ، نظر پور ،آشنایی با نظام جمهوری اسلامی ایران ، انتشارات زمزم هدایت ، قم ، 1387 ، ص 117 .

[2]وَ انِ احْکُمْ بَیْنَهُمْ بِما انزَلَ اللَّهُ وَ لا تَتَّبِع اهوائَهُمْ - سوره مائده 5 ،  آیه  49 .

[3]  - مائده 5، آیات 44، 45 و 47 .

[4]  -  بقره 2، آیه 213.

[5]  - قُلْ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِینَ – سوره انعام 6 ، آیه 162 163 .

[6]  - اسلام و روابط بین‏المللى، ص 44 .

[7]وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَةً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَةِ أَعْمى- سوره طه  50 ، آیه 124 .

[8]أَمَرَه‏ ...أَنْ یَنْصُرَ اللَّهَ سُبْحَانَهُ [بِیَدِهِ وَ قَلْبِهِ بِقَلْبِهِ وَ یَدِهِ وَ لِسَانِهِ فَإِنَّهُ جَلَّ اسْمُهُ قَدْ تَکَفَّلَ بِنَصْرِ مَنْ نَصَرَهُ وَ إِعْزَازِ مَنْ أَعَزَّهُ  - نهج البلاغه ، عهدنامه مالک اشتر .

[9]  - محمد باقر ، شریعتی سبزواری  ، توحید در نگاه عقل و دین ، انتشارات بوستان کتاب ، قم ، 1390، ص 42 .

[10] -  لطفعلى ، لطیفى پاکده‏ ، تحلیل انقلاب اسلامى، انتشارات زمزم ، ص 66 .

  • ۰۳/۰۱/۰۹
  • حسین پاک سرشت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی